mr. ing. Joost van Leeuwen
DE MEESTER
Het meest in mijn element ben ik in technische projecten die een groot afbreukrisico hebben en waarbij het de kunst is om meerdere ballen in de lucht te houden.
Enkele feitjes over mij:
Die meester dat ben ik: een jurist die de 0,3% rekgrens van een bout kan uitrekenen.
Wat allemaal niet mag kan ik je als jurist uiteraard vertellen, maar ik benoem tevens wat wel mogelijk is om de gewenste doelen te realiseren. Hierbij draait het om het beheersen van de risico’s en het uitnutten van kansen. Door mijn gecombineerde kennis en een dosis gezond verstand kom ik zo tot creatieve oplossingen.
Heeft u een aanbesteding waar u mee in uw maag zit, een contract waarbij de samenwerking moeizaam verloopt of wilt u de winnende aanbieding indienen bij een aanbesteding, neem dan gerust contact met mij op.
EXPERTISES
Contractrecht en contractmanagement
Opstellen en managen van contracten
Contractvormen
UAV2012
RAW2015
STABU
UAV-GC’05
DNR2011
FIDIC
SLA’s (ITIL)
ARVODI
ARIV
Bouwprocessen
Naast juridische en technische kennis tevens ervaring met bouwprocessen
Processen
Kwaliteitsmanagement
Risicomanagement (RISMAN)
Systems Engineering
Systeemgerichte Contractbeheersing (SCB)
Europees Aanbestedingsrecht
Aanbestedingsplicht,
last of lust?
Aanbesteden
Europese richtlijnen uit 2004/2014
Aanbestedingswet2012/2016
Aanbestedingswet Defensie en Veiligheid
GidsProportionaliteit
ARW2013
ARN2016
Best Value (Procurement)
Inkoopmanagement
Inkopen is meer dan aanbesteden
Inkopen
Strategische inkoop
Tactische inkoop
Markt- en portfolio-analyse
Contractmanagement
Leveranciersmanagement
DIENSTEN
SECTOREN
Spoorinfra
Civiele Techniek
Woning- en utiliteitsbouw
Installatietechniek E, WTB en ICT
(tractie) energievoorziening
Industriële automatisering
Machinebouw
Marine & Salvage
Mobiliteit en Openbaar Vervoer
REFERENTIES
Vervanging tramspoor Cornelis Lelylaan
Het project:
Vervangen van 4 km tramspoor op de Cornelis Lelylaan in Amsterdam.
Het verhaal:
Door GVB werd 4 km tramspoor vervangen, geheel in eigen beheer en met eigen personeel. Voor GVB was dit een bijzondere testcase aangezien dit soort projecten doorgaans compleet als RAW bestek op de markt werden gezet. Voorbereiding en uitvoering werden nu echter geheel door GVB.gedaan en daarmee was zij tevens verantwoordelijk voor de logistiek en inkoop van alle resources, zoals dwarsliggers, spoorstaven, inhuur stomplasmachine, inhuur personeel etc. De afdelingen Uitvoering, Projectbegeleiding en Inkoop werkten hierbij intensief samen..Er was een zesweekse buitendienststelling voor dit project beschikbaar. Aan het begin van deze periode is het volledige spoor verwijderd en binnen de beschikbare termijn reed de tram weer conform dienstregeling, Zodat dit project een groot succes genoemd kan worden.
Activiteiten:
- Opstellen integraal project inkoopplan van alle benodigde resources;
- Opstellen separate inkoopplannen;
- Begeleiden diverse aanbestedingen;
Opdrachtgever:
GVB
Contractmanagement spoorvervanging metro MVP4
Het project:
10 km metrospoor op de Oostlijn vervangen
Het verhaal:
In het kader van het Meerjaren Vervangings Programma voor de Oostlijn was deel vier aan de beurt: volledige vervanging van het metrospoor tussen Van der Madeweg tot en met Gaasperplas. Eenderde van het traject werd vervangen in een buitendienstelling gedurende de zomervakantie en tweederde werd vervangen in de nachtelijke uren. Bij de zomerse buitendienststelling werd eerst het spoor volledig verwijderd, tot het ballastbed aan toe, om daarna weer geheel opgebouwd te worden. Tijdens de nachtelijke uren werden per nacht secties van 50 tot 100 meter vervangen.
Activiteiten:
- Advisering inzake contractvoorwaarden (m.n. externe kwaliteitsborging);
- Verantwoordelijk voor inrichten en bijhouden bouwadministratie, middels VISI;.
- Voeren onderhandelingen m.b.t. meer- en minderwerk, alsmede termijnsoverschrijding.
Opdrachtgever:
GVB
Mobiel gelijkrichterstation
Het project:
Het bouwen, leveren en plaatsen van een 3,15MW mobiel gelijkrichterstation ten behoeve van het Amsterdamse metronetwerk.
Het verhaal:
In verband met de aanschaf van nieuwe metrotoestellen diende de tractie-energievoorziening van de Amsterdamse metro op bepaalde plaatsen verzwaard te worden. Hiertoe heeft GVB eerst meerdere simulaties van het metronetwerk laten uitvoeren om zodoende de knelpunten te kunnen bepalen. Eén van de ze knelpunten bevond zich bij metrostation Gaasperplas. Op relatief korte termijn was daar behoefte aan tijdelijke capaciteitsuitbreiding van de tractieenergievoorziening. Om het geld efficiënt te gebruiken is gekozen voor een mobiel gelijkrichterstation, zodat deze na gebruik elders ingezet kan worden. Door deze tevens geschikt te maken voor het tramnetwerk is het in de toekomst flexibel in te zetten..
Activiteiten:
- Opstellen contracteringsplan;
- Review vraagspecificatie;
- Opstellen overeenkomst;
- Begeleiden aanbesteding.
Opdrachtgever:
GVB
Aanleg N322
Het project:
De provincie wenste een nieuwe provinciale weg te realiseren met een lengte van 10 km, nabij Beneden-Leeuwen. Landschappelijke inpassing van de weg, het toepassen van kunst en het behouden van voldoende waterberging waren belangrijke uitgangspunten.
Het verhaal:
Door de ruimtelijke kwaliteit onderscheidend te laten zijn als gunningscriterium kon optimaal voldaan worden aan de randvoorwaarden. Het subjectieve gunningscriterium werd geobjectiveerd door het één op één te koppelen aan de ambitienota ruimtelijke kwaliteit van het gelders genootschap. Van de vijf inschrijvers was er één plan die uitblonk met een beeldende kwaliteit die zowel voor de weggebruiker, als voor de inwoners van Beneden Leeuwen is te beleven.
Activiteiten:
- Opstellen van de aanbestedingsleidraden (waaronder de geschiktheidseisen en gunningscriteria);
- Opstellen van de administratieve bepalingen van de Design & Construct overeenkomst (conform UAVgc-2005);
- Het begeleiden van de aanbesteding.
Opdrachtgever:
Provincie Gelderland
Prestatiegericht onderhoud 88 bruggen en sluizen
Het project:
De provincie Zuid-Holland onderhoud en beheert 88 beweegbare kunstwerken. In het verleden voerde de provincie hierover de regie en bepaalde zij de preventieve onderhoudsbeurten die uitgevoerd werden door aannemers. Men streefde echter naar een situatie waarbij meer gebruik gemaakt werd van de kennis en kunde in de markt. ‘Ontzorging’ was hierbij het sleutelwoord.
Het verhaal:
Per brug werd de maximaal toegestane storingsfrequentie bepaald mede aan de hand van historische data, (zowel stremming aan wegzijde als aan vaarwegzijde). Deze maximale storingsfrequentie alsmede de historische onderhouds- en storingsdata werden tijdens de aanbesteding aan gegadigden verstrekt. Op basis daarvan dienden zij de provincie te overtuigen het onderhoud (dat bestond uit 10 verschillende technische disciplines) te beheersen. Gunningscriteria waren ‘ontzorging’ en ‘risicobeheersing’. Opvallend hierbij was dat klassieke onderhoudsaannemers, waarover men technisch inhoudelijk in het verleden altijd zeer tevreden was, hier niet hoog scoorden.
Activiteiten:
- Opstellen contracteringsplan, incl.geschiktheidseisen en gunningscriteria;
- Opstellen basisovereenkomst (UAVgc-2005);
- Opstellen van de vraagspecificaties (techniek en proces).
Opdrachtgever:
Provincie Zuid-Holland
I travel Business Card
Het project:
GVB wilde het aantal zakelijke gereden km’s met het OV in Amsterdam vergroten. Om dit te bereiken wilde ze werkgevens in Amsterdam een interessante mobiliteitsoplossing aanbieden.
Het verhaal:
Het begon allemaal met een goed idee van de afdeling marketing over een OV business card en de duidelijke doelstelling van het vergroten van het aantal zakelijk gereden OV km’s. Er was echter nog geen scherp beeld bij de details. Daarop is vervolgens een marktconsultatie gehouden met een aantal marktpartijen. Met de inzichten die dit opleverde is een programma van eisen opgesteld en vervolgens een aanbesteding gehouden. Aangezien het een relatief nieuw product betrof is tijdens de aanbesteding veel interactie geweest met gegadigden om zodoende tot aanbiedingen te komen die het beste aansloten bij de doelstellingen van GVB. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een samenwerking met De Mobiliteitsfabriek die niet alleen de administratie bij werkgevers ontlast, maar hen op basis van de reisdata tevens op reguliere basis per medewerker adviseert over de ideale mobiliteitsmix.
Activiteiten:
- Opstellen contracteringsplan;
- Opstellen vraagspecificatie;
- Opstellen overeenkomst;
- Begeleiden aanbesteding.
Opdrachtgever:
GVB
CONTACT
mr. ing. Joost van Leeuwen
Meester in techniek
Bergweg-noord 60
2661 CR Bergschenhoek
+31 (0)10 26 000 16
info@meesterintechniek.nl